Vem kan jag be om datahjälp?

Datorn används dagligen av majoriteten av samhället. Många arbeten är helt omöjliga att utföra utan en dator. Du sitter säkert framför en dator just nu. Även om datorer används flitigt så innebär det inte att alla vet precis hur en dator ska skötas, eller vad de ska göra när något inte fungerar. Om du behöver datahjälp finns det flera sätt att få hjälp.

Vilken typ av hjälp behöver du?

Det är skillnad på datahjälp och datahjälp. Först och främst kan vi börja med hårdvaran, själva datorn. Upplever du att din dator är långsam, att den blir för varm eller att den stänger av sig plötsligt kan det bero på att något är fel med själva datorn. Det exakta felet kan bero på alla möjliga saker. Det kan exempelvis handla om att datorn är för gammal, att en eller flera komponenter har slutat att fungera, att ventilerna har samlat för mycket damm för att kunna fungera effektivt och mycket mer. En person som är duktig på datorer kan oftast snabbt ta reda på vad det är för typ av fel och vad som kan göras åt saken. Oftast handlar det om att prova olika åtgärder och se vad som händer. 

En annan typ av datahjälp kan handla om själva programmen. Det innebär att datorn i sig fungerar väl men att systemet som datorn använder sig av, eller kanske programmen inuti datorn, inte fungerar som de ska. Detta kan i sin tur bero på mängder av saker. Det kan vara så att programmen är felinstallerade, att de är för krävande för din dator eller att du har fått ett virus. Beroende på vad själva problemet är så finns det olika lösningar.

Vem ska jag vända mig till?

Du kan alltid börja med att vända dig till en vän eller en familjemedlem. De hjälper oftast gärna till, speciellt om du kan locka med något gott som en bulle, lite fika eller något annat kul. Att fixa en dator kan nämligen ta tid eftersom de först behöver ta reda på vad felet är och sedan försöka hitta en lösning.

Det finns även företag som erbjuder datahjälp som en tjänst. Dessa företag kan du enkelt lämna över din dator till så börjar de analysera och undersöka problemet, du behöver inte ens ta med dig fika. Ett tips är att skriva ned hur du använder datorn och vad du gör som ställer till problemet du vill fixa. Om teknikern kan återskapa problemet på egen hand så ökar sannolikheten att de upptäcker vad problemet är.