Strategi för att välja rätt profilprodukter

Strategi för att välja rätt profilprodukter

Profilprodukter, inte sällan i form av give aways, är ofta ett givet inslag vid till exempel mässor eller andra större företagsevenemang. Om man gör det till en del i marknadsföringsstrategi, har rätt produkter och samarbetar med rätt leverantör, kan det definitivt vara en investering som lönar sig. Gör man det riktigt bra kan lönsamheten vara god, med tanke på att du inte löpande betalar för den marknadsföring du får när mottagare av gåvan till exempel bär en pikétröja med din logga på. 

Många faktorer behöver tas i åtanke när man gör upp en strategi för sina profilprodukter. Här tar vi upp ett par av dem. 

Användbara produkter

Populära profilprodukter kan till exempel vara sportkläder, kaffekoppar, skohorn, extrabatterier till mobilen, laddare eller tygpåsar. I Sverige finns många leverantörer som sysslar med profilprodukter – en snabb titt på deras hemsidor kommer ge dig en god idé om vilket sortiment som finns att välja mellan på den svenska marknaden. 

Se till att välja produkter som folk i allmänhet, och din målgrupp i synnerhet, är benägna att använda. Produkterna behöver inte i sig vara särskilt dyra för er att köpa in – men uppfattningen av produkternas värde bland allmänheten bör vara hög. Nyckelband och skohorn kanske får stå tillbaka till förmån för ekologiska pikétröjor eller USB-stickor, till exempel. Genom att ha din målgrupp i åtanke kommer du säkerligen ganska snabbt att kunna hitta de produkter som lämpar sig bäst just för er. 

Vad vill du åstadkomma?

När ni tar fram era profilprodukter bör det ske med ett mål i åtanke. Vad är det ni vill åstadkomma? Om ni vill marknadsföra er på ett sätt som kanske inte direkt är konverteringsdrivande, men som ökar medvetenheten, kan det vara en idé att ta fram ett riktigt snyggt klädesplagg. Loggan kan vara förhållandevis diskret för att inte få mottagaren att känna sig som en vandrande reklampelare. 

Ett riktigt snyggt plagg kommer folk att vilja bära – och tveklöst kommer din verksamhet att få exponering om så sker. Exponering som ni inte betalar löpande för, utan som ni betalar för en gång, men där marknadsföringen ”går av sig självt” på obestämd tid.